LA POLUL NORD ESTE NOAPTE POLARA SI SE VAD CURCUBEELE DE NOAPTE

sâmbătă, 25 iulie 2009

MONUMENTUL EROILOR "CALEA CRUCII" - LA RÂCIU PE "GRUI" ("Gruiul" este, poate, un tumul dacic...)

VASILE MUREŞAN - artist plastic profesionist




LA RÂCIU, PE „GRUI", MONUMENTUL EROILOR „CALEA CRUCII"

În urmă cu câţiva ani, atunci când am gândit lucrarea, am încercat să o fac în aşa fel încât să fie înţeleasă de cât mai mulţi oameni. Drept urmare, am avut în vedere că la căpătâiul oricărui creştin trecut la cele veşnice veghează o cruce. Deşi s-au făcut milioane de cruci, am reluat tema şi am încercat să-i adaug noi valenţe din punct de vedere plastic. Revăzând monumentele sacrificiului şi învierii cristice, am încercat să le exprim în sculptură. Aşezată pe „Grui”, în vechiul cimitir din Râciu, crucea trebuia să se lege organic de mediul înconjurător, să aibă o proporţie armonioasă, dar să aibă cât mai puţine puncte (unghiuri) moarte de unde să nu poată fi văzută la modul optim.

Deşi iniţial am gândit monumentul cu faţa spre soare, am constatat că datorită curburii pe care aceasta o face vizibilă doar pe o distanţă de 200 metri , iar din sat doar dintr-un singur punct. În timpul taberei de pictură de la Râciu, organizată în vara acestui an (2008 n.r.) am consultat şi alţi colegi plasticieni şi am ajuns la concluzia că lucrarea ar fi mult mai expresivă şi mai uşor vizibilă atât de pe şosea, cât şi din mai multe puncte ale satului. Am aşezat monumentul cu faţa spre sud, înlesnind astfel nu numai observarea lui, dar şi accesul către el.

Actuala dimensiune a reieşit din necesitatea de a vedea monumentul atât de aproape, de pe platoul din vârful „Gruiului", cât şi a fi „citită” din târgul săptămânal, din zona sportivă şi de agrement, din cât mai multe puncte din şi dinspre sat. Dar, mai ales, pe o cât mai mare distanţă de-a lungul şoselei înspre şi dinspre satul Sânmartin.

În ceea ce priveşte semnificaţiile religioase, filozofice şi rezolvările plastice, voi da câteva explicaţii.
Sculptura am gândit-o astfel: în plan vertical - o cruce înaltă de 10 metri şi lată de cinci metri, cu o grosime de 15 centimetri; o ţeavă cu secţiunile pătrate de 15 /15 cm, delimitează exteriorul crucii, în interior două plăci de tablă aşezate paralel la o distanţă de 8 cm. Pe aceste plăci am desenat un CHRIST răstignit, care ulterior a fost decupat de pe ambele plăci. Prin acest spaţiu decupat se văd cerul şi norii, pădurea, iarba, copacii, stelele. Între plăci sunt aşezate corpuri mascate de iluminat, care să creeze o imagine cristică de lumină. La picioarele crucii se află corpul fizic, placa decupată şi aşezată oblic. Corpul fizic deasupra căruia cresc iarbă şi flori în locul rănilor, glisează spre mormânt într-o contopire cu elementele primordiale, în timp ce amintirea, imaginea luminoasă vor rămâne veşnic în mintea şi sufletele noastre. Conturul celui căzut va fi mărginit de tablă înaltă de 25 cm, ia în interiorul lui se va pune pământ şi se va semăna iarbă.

Placa oblică din faţa crucii, lungă de 6 m şi lată de 5 m, va conţine pe diagonală „ostaşul căzut”, dând adâncimea monumentului, şi adăugând elementul fizic, uman, care din pământ se naşte şi în pământ se întoarce. În aşteptarea învierii, el şi-a pierdut corpul fizic şi asemenea lui Iisus Hristos a coborât de pe cruce lăsând în locul lui o amintire luminoasă. Drumul până sus, pe „Grui”, este un urcuş greu ce se parcurge cu suferinţe, asemeni drumului spre veşnicie !.

Vasile Mureşan
artist plastic profesionist
(din „Cuvântul liber" 29 XI 2008)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu