LA POLUL NORD ESTE NOAPTE POLARA SI SE VAD CURCUBEELE DE NOAPTE

marți, 12 mai 2009

"Mânia în oamenii cei buni..." - Din lirica indiană



Proverbe indiene
(Revista "Vreau să ştiu!", nr. 19)


Mânia în oamenii cei buni
se naşte moartă, se topeşte!
În cei cuminţi, un ceas trăieşte,
În semidocţi, trăieşte luni.
Trei ani în proştii cei de gloată,
Iar în mişei viaţa toată!

*
Zgomot fac cei răi si josnici,
Nu cei nobili, bagă de seamă!
Aurul nu poate face zgomotul ce-l face arama.
*
Nu sta în casa în care vezi
că e stapân numai nevasta,
Dar unde e nevasta rob - fugi
mai ales de casa asta.
*
Uşor conduci pe un om netot,
Dar mai uşor pe cel cuminte
Pe un semidoct nici tu părinte,
Nici zeii cerului nu pot.
*
Pe cel ce sub picior îţi sapă
Nu-l prinde prieten cât traieşti;
El ţie duşman: să-ţi aminteşti că apa-i apă,
Iar apa încet îşi schimbă locul,
S-o faci fierbinte cât ai vrea
S-o clocoteşti, căci ea tot v-a stinge focul!
*
Când Dumnezeu te are drag
Şi te ia-n pază milei sfinte,
Ca arme de-a lupta înainte
Nu-ţi dă nici pietre, nici ciomag.
Când Dumnezeu te are drag
Îţi dă pricepere si minte.
Acela ce şi-n fericire
Nu-şi pierde capul şi-i cinstit,
Cel ce rămâne umilit
Când are avere şi mărire,
Şi acel ce-şi ţine jurământul
Şi faţă cu duşmani săi,
Tu dă-mi tovarăş pe aceşti trei
Şi-ţi biruiesc cu ei pământul.
*
Ce-i ce privesc cu multă seamă
La alţii cum privesc la sine,
Cei ce privesc ca la o mamă
La orişice femei străine,
Ce-i ce privesc cu râs ori teamă
La bani ca la un rău ce vine
Aceştia toţi cuminţi se cheamă
Căci toţi privesc spre cum e bine.
*
Din rest nu poate creşte nimic întreg la loc
Dar sunt zic eu trei lucruri care au acest noroc:
Un rest de datorie, de boală şi de foc.
*
Eu sunt născut din neam de jos,
Tu eşti boier, dar ticălos,
Ce crezi că am să cad pe spate
Când văd frumoasele-ţi palate,
Cănd văd păduchi de atâtea ori
Şi-n cele mai frumoase flori.
*
De sunt rău eu mă gândesc
,,Am veşminte, am mâncare,
Să-şi câştige cel ce n-are..."
Iată ce-l mai mişelesc fel de cugetare.

Culese cu 40 de ani în urmă
de prof. Maria Poptămaş
Tehnoredactori: Diana Boalcă,
Loredana Gherman şi Daniel Suciu
(elevi la Şcoala Generală din Crăieşti)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu